بلاگ

ویدا شهریاری
فروردین ۱۵, ۱۳۹۸
نگرش اجرایی برای کارفرمایان بدون دیدگاه

برون سپاری چیست و چرا؟

برون ‌سپاری به واگذاری انجام فرایندها یا فعالیت‌ های داخلی یک کسب و کار به یک انجام دهنده خارجی  گفته می‌شود. به عبارتی دیگر برون سپاری به واگذاری برخی از وظایف و اهداف بخش‌های مختلف سازمان به افراد یا شرکت‌هایی خارج از آن گفته می‌شود که در صنعت مورد نظر از تخصص کافی برخوردار است و در مقایسه با نتیجه نهایی با هزینه کمتری وظایف مورد نظر را انجام می‌دهد. با استناد به برندون گیل، 46 درصد از شرکت ­ها دلیل اصلی برون سپاری خود را کاهش هزینه­­ های کاری و 12 درصد دسترسی به قابلیت ­های رده جهانی عنوان کرده اند. در ادامه به بررسی مزایا و چالش های برون سپاری می پردازیم.

دلایل و مزایای برون سپاری:

  1. کاهش و یا کنترل هزینه
    این مهم‌ ترین دلیل تمایل سازمان‌ ها برای برون‌سپاری فعالیت‌ ها است. مشخص است که شرکت‌ ها برای انجام باکیفیت پژوهش‌ های توسعه، بازاریابی و راه‌ اندازی به منابع مالی نیاز دارند. فعالان حوزه برون سپاری تمامی این ها را با هزینه‌ای کمتر و مزایای بیشتر برای شما انجام می‌ دهند. شرکتی که تمرکز بر جزئیات را به متخصصان محول کرده و خود به اهداف و امور مهم رسیدگی می‌کند همواره موفق‌تر است.
  2. دسترسی به منابع و مهارت هایی که در داخل سازمان در دسترس نیستند
    شرکت‌های ارائه‌ دهنده خدمات برون‌ سپاری در کنار دارا بودن تخصص در حوزه‌ای خاص، همواره در بخش‌های پژوهشی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این به آن معنا است که آنان این منابع را در اختیار هر آن کس که تمایل به پرداخت هزینه‌ای جهت استفاده از آن دارند، قرار می‌دهند.
  3. آزادسازی منابع داخلی و تمرکز بر توانایی های اصلی
    همان طور که مشخص است، انجام همه کارها توسط یک شرکت درست به نظر نمی رسد. برون سپاری امکان تمرکز بر توانایی های اصلی منابع شرکت را فراهم می سازد. هم چنین افراد با انجام برون سپاری در تخصص اصلی خود کار می کنند و نیازی به سپری کردن وقت بر کارهای غیر تخصصی از بین می رود. لذا کارمندان به نحو احسنت مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال فردی را در نظر بگیرید که مسئولیت انجام کارهای گرافیکی را در سازمان در کنار کار اصلی خود انجام می دهد. برون سپاری کمک می کند تا وی در تخصص اصلی خوب بهتر و فراغ بیشتری عمل نماید.
  4. کاهش زمان رسیدن به بازار و شتاب دهی به پروژه ها
    روشن است که زمان تعریفی دیگر از پول است و هدف هر شرکت و سازمانی درآمدزایی سریع است. فعالان حوزه برون‌سپاری در زمینه‌ای خاص مهارت و تجربه داشته و در عین حال ابزارهای مورد نیاز جهت به پایان رساندن سریع‌تر پروژه‌ها را در اختیار دارند.
  5. بهبود تجارت و یا تمرکز بر مشتری
    با انجام برون سپاری، سرمایه و وقت شرکت می تواند در موارد بهتری که مربوط به مشتری و محصولات است صرف شود.
  6. شتاب دهی به بازسازی و تغییرات سازمانی

زمانی که شرکت در حال بازسازی و تغییرات سازمانی است، کارهای فرعی برای مدتی کنار گذاشته می شوند. اما ممکن است با کنارگذاشتن این کارها لطمه ای به سازمان وارد شود. برون سپاری می تواند راه مناسبی جهت ادامه یافتن کارها در هنگام بازسازی باشد.

 

 

نظر