بلاگ

ویدا شهریاری
دی ۲۵, ۱۳۹۸
فریلنسینگ بدون دیدگاه

چگونه در 31 روز یک فریلنسر شویم؟ روز هفتم

اگر به این نتیجه رسیده اید که می توانید یک فریلنسر باشید و یا اگر فریلنسر هستید و می خواهید کسب و کار فریلنسری تان را بزرگ تر کنید، این نکات می تواند به شما کمک کند تا مثل یک فریلنسر زندگی کنید و از آن لذت ببرید. این مقاله، راهنمای گام به گام شروع فریلنسینگ از زبان کسی است که پس از 14 سال کار تمام وقت کارمندی شروع به فریلنسر شدن نموده است.

امروز توضیح روز 7 از 31 روزی است که قرار است در آن فریلنسر شوید یا خودتان را فریلنسر بهتری نمایید. اگر مقاله مربوط به روزهای قبل را نخوانده اید، حتما آن ها را مطالعه کنید. لینک مقاله مربوط به روزهای قبل:

1. “چگونه در 31 روز یک فریلنسر شویم؟ روز اول” -> (فهرست مهارت های فریلنسینگ خودتان را ایجاد کنید)

2. “چگونه در 31 روز یک فریلنسر شویم؟ روز دوم” -> (منابع مورد نیاز فریلنسینگ را بررسی کنید)

3. “چگونه در 31 روز یک فریلنسر شویم؟ روز سوم” -> (اهداف فریلنسینگ خودتان را مشخص کنید)

4. “چگونه در 31 روز یک فریلنسر شویم؟ روز چهارم” -> (وارد فکر مشتری خود شوید)

5. “چگونه در 31 روز یک فریلنسر شویم؟ روز پنجم” -> (داستان شما چیست؟)

6. “چگونه در 31 روز یک فریلنسر شویم؟ روز ششم” -> (بررسی اجمالی رقبا)

روز هفتم: لیست خدمات قابل ارائه تان را درست کنید

تا اینجای کار شما اطلاعاتی راجع به مشتری های هدفتان (روز 4) دارید. می دانید رقیبانتان چه کار می کنند (یا نمی کنند) (روز 6) و یک فهرست مهارت های فریلنسینگ خودتان دارید (روز 1).

امروز، همه چیز را کنار هم می گذاریم تا لیست خدماتی که می توانید ارائه کنید را استخراج کنیم.

انتخاب خدمات قابل ارائه توسط شما

قدم اول این است که به عقب برگردیم و جدول مهارت هایتان را دوباره بیاورید و ستون سوم (تقاضا) را تکمیل کنید.

 

مهارت ها

خوب بودن

لذت بردن

تقاضا

مهارت اول

مهارت دوم

مهارت سوم

مهارت چهارم

حالا به مهارت هایی که در آن ها 3 تیک زده اید، نگاه کنید. این ها مهارت هایی هستند که شما در آن ها خوب هستید، از انجامشان لذت می برید و مشتری هایتان تمایل به پرداخت پول برای آن ها دارند. برای مثال مهارت سوم در جدول بالا در همه معیارها صدق می کند.

اگر مهارت زیادی (یا اصلا هیچ مهارتی) ندارید که در هر سه معیار صدق کند، لیست آنهایی که 2 تیک کنار آن ها خورده است را استخراج کنید. در این جا شما باید تصمیم بگیرید که کدام معیار مهمتر است: پول درآوردن یا لذت بردن در کار؟ آیا ترجیح می دهید که خدمتی را ارائه کنید که در انجام آن مهارت خوبی دارید و از انجام آن لذت نمی برید یا کاری که از انجامش لذت می برید ولی در آن مهارت زیادی ندارید؟

انتخاب یک خدمت از میان دو مورد

یادم می آید وقتی که شروع به فریلنسری کردم، می ترسیدم که صاحبان وبسایت ها برای مقاله نویسی هزینه کمی می پردازند. نمی ارزید که آن همه وقت را برای آن کار اختصاص دهم و از خانواده دور شوم. خانم کارآفرینی که در اداره مادرم بود، به من توصیه کرد که نوع دیگری از نویسندگی را دنبال کنم، مانند نوشتن اعلامیه مطبوعاتی.

حالا من 14 سال است که اعلامیه مطبوعاتی می نویسم. می توانم بگویم واقعا از آن خسته شده ام و آنقدر انجامش داده ام که می توانم در خواب نیز یک اعلامیه مطبوعاتی بنویسم. پس من در ابتدای کارم به این رسیدم که بهتر است که اعلامیه مطبوعاتی بنویسم تا این که بخواهم برای مبلغ ناچیزی به نگارش مقاله برای وبسایت ها بپردازم.

اگر انتخاب می کنید که به ارائه خدماتی بپردازید که در آن ها عالی هستید ولی از انجامشان لذت نمی برید، می توانید نرخ های قیمتی بالاتری ارائه کنید. بهتر است کلا کارها را تا وقتی انجام دهید که از آن لذت می برید. برای مثال، من چند ماه پیش نگارش اعلامیه مطبوعاتی را از لیست خدماتم حذف کردم و الان فقط کارهایی را انجام می دهم که واقعا برایم خوش آیند است. شما هم حتما به چنین نقاطی خواهید رسید.

در مورد من، می خواستم وارد تبلیغ نویسی شوم و دوره های آن را بروم. ولی دیدم که برای این کار نیاز دارم که تجربه تبلیغ نویسی را در زندگی واقعی پیدا بکنم. در خدماتی که ارائه می دادم، قیمت هایی در حدود 60% قیمت های رقیبانم پیشنهاد می دادم. حتی برای مشتری های دارای نفوذ و قدرتم یک کار رایگان نیز پیشنهاد می دادم تا گواهی نامه رضایتشان را دریافت کنم.

البته، ما می توانید ترکیبی از خدمات را داشته باشید که در هر سه معیار صدق کنند و آن هایی را که تنها در 2 معیار صدق می کنند.

یکی از ملزومات خدمات شما تقضا است. اگر مشتریان شما آن خدمت را نمی خواهند، فراموشش کنید. مهم نیست که چقدر در آن خوب هستید، اگر حتی رایگان هم کاری برای کسی بکنید، کسی این خدمت را از شما نخواهد گرفت.

خدماتتان را سودآورتر کنید

تا به این جا شما لیست خدماتی را دارید که دوست دارید ارائه کتید. برگردید به هر کدام و از خودتان بپرسید: “چه چیز بیشتری می توانم انجام دهم تا ارزشی را به این خدمت اضافه کنم؟”

یا “چگونه می توانم با خدمتی که ارائه میکنم زندگی مشتری ام را راحت تر، بهتر، سودآورتر کنم؟”

بعضی اوقات، پاسخ این سوالات باعث اضافه نمودن برخی خدمات کوچک دیگر است که برای شما بسیار آسان است. برای مثال، اگر می خواهید تا خدمات نگارش مقاله ارائه کنید، چرا بررسی کلیدواژه، ارائه به فهرست راهنمای مقالات، بوکمارک کردن در شبکه های اجتماعی را برای مقالات ارائه نکنید؟ یا حتی چرا یک خدمت اختیاری راجع به مقاله تان ارائه نکیند: 6 نسخه منحصربه فرد از همین مقاله را بنویسید.

پس فقط خدمت نگارش مقاله را ارائه نکنید. آن را یک پکیج نگارش مقاله بکنید. با این روش می توانید تقریبا برای انجام همان خدمت بیشتر پول بگیرید.

همین طور می توان گفت که زمان خوبی است تا به خدمات بلند مدت فکر کنید. از خودتان بپرسید: “بعد از انجام این خدمت، مشتریان من به چه چیزی نیاز خواهند داشت یا چه چیزی باعث می شود تا موفق تر شوند؟”

فرض کنیم شما خدمات نصب و سفارشی سازی وردپرس را ارائه می کنید. مشتری شما بعد از نصب سایت وردپرس به چه چیزی نیاز خواهد داشت؟ حتما به پلاگین ها و آپدیت وردپرس به شکل مداوم نیاز خواهد داشت. همچنین نیاز خواهد داشت تا دائما نسخه های بک آپ از سایتش تهیه و سایت امن نگه داشته شود. پس چرا این خدمات را به عنوان خدمت نگه داری بلاگ وردپرس ماهانه پیشنهاد نمی دهید؟

حالا موضوع را درک کردید!

راجع به کار امروزمان چه فکری می کنید؟ نظراتتان را در کامنت ها با ما در میان بگذارید.

نظر